dijous, 20 de novembre de 2014

El mètode de la festa del Santet

Post-festa del Santet 2014

Reflexions al coll i a l'entorn:
Tema: Visca el Santet-Grotowski !!!
"Si tu saps un cançó, jo en sé una altra."

(text introduït picat a mà)
De la pàgina 78, Carta del 1969:
"Apartat II. Un dels primers malentesos relacionats amb aquesta problemàtica deriva del fet que per moltes persones és difícil diferenciar la tècnica de l’estètica. Així, doncs: considero que el mètode de Stanislavski ha estat un dels més grans estímuls per al teatre europeu, especialment en la formació de l’actor, i al mateix temps em sento llunyà de la seva estètica. L’estètica de Stanislavski era el producte del seu temps, del seu país i de la seva persona. Tots som el producte de la trobada de la tradició amb les nostres necessitats. Aquestes coses no es poden trasplantar d’un lloc a un altre sense caure en els clixés, en els estereotips, en alguna cosa que ja està morta en el moment que volem donar-li vida. I això passa tant en el cas de Stanislavski com en el nostre o el de qualsevol altre.
Apartat III. Professionalment em vaig formar amb el sistema de Stanislavski. Creia en certa manera en el professionalisme. Ja no hi crec. (...)
Els deixebles veritables no són mai deixebles. Meyerhold va ser un deixeble veritable de Stanislavski. No aplicava el <<sistema>> de manera escolàstica. Va donar la seva pròpia resposta. Era un rival, no una bona ànima que es dedica únicament a rondinar quan no està d’acord."

De la pàgina 27,
"Durant la lectura d'aquest llibre Grotowski cau malalt al llit, amb febre i una gran commoció interior.
Els Evangelis i l'hinduisme es definexen prematurament com els dos grans pilars espirituals de Grotowski, els dos universos ideològics de referència que es manifestaran no tan sols interiorment sinó també en el seu mètode i les seves creacions teatrals. Als setze anys li diagnostiquen un malaltia greu: el metge li diu que té escarlatina i que la seva vida no durarà més de trenta anys. Grotowski passa un any a l'hospotal, en contacte directe amb la mort, i els testimonis afirmen que canvia aleshores de caràcter, esdevenint un jove meditatiu, fràgil, profundament sensible i complex. (un llarg període (...) en una mena de no-existència)".
Del llibre Teatre i més enllà, de Jerzy Grotowski, Textos selectes 1969-1995. Edició a cura d’Anna Caixach i Inês Castel-Branco. 2009, Fragmenta Editorial


Encara més:
55 consells per estalviar calés (en anglès) Cliqueu aquí
- - -

Cap comentari:

Publica un comentari